De Heerlickheyt | Margriet Smulders

Margriet Smulders


  • 01 feb


  • Cras-WP

Datum

Februari 2014

 

Ogentroost

De lichtval in elk winterseizoen beleeft een emotioneel dieptepunt op een diepgrijze monotone dag in februari, de winter duurt te lang. Dit is het moment dat de grauwheid op een punt van omkering staat. troost uw ogen met het werk van margriet Smulders. Als stralende bloemen in vuile sneeuw. een groter contrast is niet denkbaar. Een tentoonstelling over vergankelijkheid en contrast.

Margriet Smulders (1955) voltooide haar studie psychologie in Nijmegen terwijl ze de Kunstacademie in Arnhem volgde. Vanuit het perspectief van deze twee studies heeft zij bekende rolpatronen onderzocht. Terugkerend motief hierbij is de spanning tussen een opgelegd ideaalbeeld en de weerbarstige werkelijkheid. Dit resulteert in werk dat in elkaar opvolgende momentopnamen het thema op dramatische wijze verbeeldt. Zij doet dit met geënsceneerde foto’s waarbij de kijker geboeid wordt door een theatrale en surrealistische voorstelling. Hiermee doelt zij op vergankelijkheid, zoals het leven zelf. In Smulders’ werk is eveneens een verwijzing te vinden naar het ‘theatrale’ zoals in de zeventiende eeuwse Nederlandse schilderkunst, die opviel door zijn rijk gedecoreerde bloemstillevens. De ultiem gemaakte schoonheid op zijn hoogtepunt, vlak voordat de aftakeling zichtbaar wordt.

Smulders bouwt indrukwekkende installaties op grote spiegels met bloemen en geblazen glazen schalen en vazen. Ze bouwt surrealistische en veranderlijke stillevens die ze besprenkelt en overgiet met een diversiteit aan vloeistoffen zoals water, inkten en melk. De bloemen die Smulders gebruikt tonen zich dan in hun volle glorie. Ze laat de bloemen acteren in hun eigen wereld. Maar dat is een rol die wij hen geven. Met een bloem verbinden wij het ene moment met vreugde en uitbundigheid en het andere moment met verdriet en tranen. In het werk Siren Ink, Siren Milk en Siren Blood, zien we hoe ‘hetzelfde’ bloemstilleven in drie sequenties drie gemoedstoestanden aanneemt. De werken van Smulders suggereren chaotische composities maar ze zijn zorgvuldig opgezet en er is veel aandacht voor kleurcombinaties en kleurcontrasten. Dit refereert opnieuw aan de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. De stillevens van de oude meesters zijn ogenschijnlijk nonchalant maar als je er goed naar kijkt word je getroffen door de perfectie in lichtval en kleurgebruik. Het is de zorgvuldige aanpak die in contrast staat met het schijnbaar ontbreken van een duidelijke kijkrichting of een compositie. Barok toen en nu.
www.margrietsmulders.nl